Een kansenstad is een dienstbare stad.

_

De afgelopen raadsperiode stond voor Bergen op Zoom in het teken van een financiële opgave. Onze gemeente heeft jarenlang op te grote voet geleefd. Een groot deel van onze gemeenteraad heeft zich middels het Focusakkoord toegelegd op het verbeteren van het financiële huishoudboekje. De Bergse VVD blijft daar onverminderd achter staan. Dat houdt concreet in dat we de exploitatie op orde
moeten krijgen, waardoor we aan de slag kunnen met de afbouw van de schuldenlast. Dit is een klus die nog niet geklaard is.

Waar we verstandig met gemeenschapsgeld omgaan

  • Wij zijn fel tegen het verhogen van de belasting op de eigen woning (OZB) en het stijgen van andere lokale heffingen. De gemeente moet eerst zelf haar huishoudboekje op orde krijgen in plaats van het doorbelasten van de financiële schuld naar haar inwoners. Op lange termijn zien wij graag dat de OZB-lasten en andere lasten dalen naar het landelijk gemiddelde.
  • De gemeente Bergen op Zoom heeft, vergeleken met gemeenten van vergelijkbare omvang, een fors ambtelijk apparaat. We kunnen door met minder ambtenaren. We investeren in een compacte maar professionele gemeentelijke organisatie die handelt vanuit dienstbaarheid en de inwoner altijd centraal stelt.
  • Om de schuldenlast af te bouwen, zorgen we voor een jaarlijks begrotingsoverschot van 3 miljoen euro, waardoor we nettoschuldenquote onder de 90% houden.
  • Om dat te bereiken, zijn impopulaire maatregelen soms onvermijdelijk. Toch kijken we altijd verder dan de bezuiniging alleen en houden daarbij rekening met wat de impact op de samenleving is. We vermijden kortzichtige bezuinigingsoperaties die op lange termijn meer kosten dan opleveren, zowel in euro’s als in maatschappelijke effecten.
  • We gaan niet onnodig hard snoeien in het gemeentelijke takenpakket. We doen wat nodig is. Brengen het voorzieningenniveau terug naar het landelijk gemiddelde. Dat is niet barbaars, maar wel keihard nodig om de gemeente weer financieel gezond te maken.
  • Waar de gemeente zich terugtrekt, moedigen we onze inwoners, instellingen en bedrijven aan om zelf initiatieven te ontplooien. Zij krijgen daar alle ruimte voor en kunnen rekenen op een faciliterende gemeente. Dat betekent minder belemmerende regels en meer dienstbaarheid vanuit de gemeentelijke organisatie.
  • We zien toe op een realistische begroting. Meevallers gaan direct naar de algemene reserve, en worden gebruikt om de schuldenlast af te bouwen. Bovendien maken we werk van het risicoprofiel van onze gemeente en behouden we een weerstandsratio van 1,0.
  • We zoeken blijvend naar manieren om geld binnen te halen voor onze plannen en projecten, bijvoorbeeld door subsidiepotjes van het Rijk, provincie en zelfs de Europese Unie aan te spreken.
  • We verstrekken subsidies aan voorzieningen en activiteiten die van algemeen nut zijn. Als voorwaarde voor subsidie verwachten we dat aanvragers ook zelf zorgdragen voor een deel van de inkomsten en aantoonbaar bijdragen aan een maatschappelijk doel.
  • We benutten ons landelijk netwerk om meer geld vanuit de landelijke overheid voor het sociaal domein los te krijgen.

Waar het belang van onze inwoners voorop staat

De gemeente is er om problemen op te lossen. Het belang van inwoners staat altijd voorop. Met
eenvoudige formulieren, helder taalgebruik en overzichtelijke regels helpen we alle inwoners en
ondernemers vooruit in het leven en voorkomen we wachtrijen, problemen en frustraties.

  • Ambtenaren denken vanuit het belang van de inwoner en stad. Er wordt gelijkwaardig en dienstbaar omgegaan met inwoners en ondernemers. Zij staan centraal. Geen ‘nee, tenzij’, maar oplossingsgericht denken en werken.
  • Brieven, formulieren en raadsvoorstellen van de gemeente zijn voor iedereen goed leesbaar en begrijpelijk.
  • Er komt één helpdesk voor alle vragen, problemen en initiatieven. Van daaruit worden inwoners in één keer goed geholpen en warm overgedragen aan de juiste medewerker.
  • We vinden het normaal dat de gemeente de telefoon opneemt wanneer je belt met een vraag en er alles aan doet om je goed te helpen. Medewerkers zijn direct bereikbaar zijn voor inwoners, niet alle communicatie hoeft via de balie. We verwachten een respons binnen twee werkdagen.
  • De digitale dienstverlening van de gemeente is van goede kwaliteit. Inwoners kunnen hun zaken zoveel mogelijk vanuit huis regelen en wanneer het hen zelf uitkomt. We verlengen daarnaast de openingstijden van het fysieke loket en starten met het thuisbezorgen van producten, zoals paspoorten.
  • Het stadskantoor is fysiek bereikbaar en kent openingstijden buiten kantoortijden voor zaken die je niet digitaal kunt regelen. Bij vragen is het altijd mogelijk om een medewerker te spreken in plaats van een computer.
  • Wij willen een toegankelijk stadskantoor. De website wordt één toegankelijk digitaal portaal. Ambtenaren schromen niet een gesprek aan te gaan en nemen het initiatief naar de inwoners en ondernemers toe. De inwoner heeft altijd één vaste contactpersoon.
  • De gemeente zorgt ervoor dat de ICT volledig up-to-date is, zodat privacygevoelige informatie van inwoners beschermd is tegen digitale hacks en cyberaanvallen. Wanneer er sprake is van een datalek, worden de juiste procedures gevolgd.
  • Een transparante overheid is het fundament voor een eerlijke overheid. De gemeente informeert inwoners over gegevens die belangrijk zijn om een oordeel te kunnen vormen over het lokaal bestuur, zoals de besteding van subsidies.
  • Inwoners worden betrokken bij beleidsvorming. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van onder andere kennis- en innovatietafels.

Waar het belang van onze inwoners voorop staat

Om de kansen te pakken die Bergen op Zoom rijk is, zullen inwoners en politici samen moeten
werken. We bundelen onze krachten en trekken met plezier samen op om problemen op te
lossen in onze eigen straat, buurt of wijk. Daarom vinden we het belangrijk dat de gemeente
slimme en creatieve initiatieven van inwoners en ondernemers aanmoedigt. Bij belangrijke
besluiten worden onze inwoners in een zo vroeg mogelijk stadium betrokken.

  • Wij willen dat bij elk raadsvoorstel een kansenparagraaf komt, zodat we bij alle ontwikkelingen buiten de hokjes denken en kansen benoemen.
  • Het enthousiasme van de samenleving benutten we optimaal. Daarom zitten we initiatieven van ondernemers, verenigingen en inwoners zo min mogelijk in de weg met regels en vergunningen. We denken proactief mee met deze doeners!
  • We ondersteunen, zonder dat dat extra geld kost, maatschappelijke burgerinitiatieven, zoals de Halsterse en Lepelstraatse dorpsraden en wijkcomitées.
  • Bij het opstellen van nieuw beleid wordt iedereen die dit direct raakt betrokken. Daarbij creëert de gemeente vooraf duidelijke verwachtingen om teleurstellingen achteraf te voorkomen. Zo werken we aan draagvlak en beter beleid.
  • Participatie betekent niet dat de grootste schreeuwers altijd gelijk krijgen. De gemeente heeft meer oog voor de ‘stille meerderheid’ en zoekt deze actief op. Zo houden we balans bij het maken van keuzes.
  • De gemeente zet haar online kanalen in om onze inwoners toegankelijk op de hoogte te stellen van berichten van politie, brandweer en ambulance- en omgevingsdiensten.
  • Iedereen met een plan of initiatief wordt aangemoedigd dit te delen met de gemeenteraad.