Een kansenstad is een leefbare stad.

_

Een kansenstad heeft iets van ambitie in zich. Onze grootste ambitie is misschien wel dat al onze inwoners fijn kunnen wonen en leven in Bergen op Zoom. De woningnood, het vele zwerfafval, het stikstofprobleem, hinderlijke verkeerspunten, het zijn allemaal belemmeringen voor het woongenot. Die pakken we aan. Samen met de samenleving.

Waar je goed en betaalbaar kan wonen

Een huis is een thuis. De plek waar je je veilig en prettig wilt voelen. Daarom is het belangrijk dat iedereen een passende woning kan vinden. Wij willen dat de Bergenaren op ieder moment in hun leven het juiste huis kunnen vinden. Een huis dat je kan aanpassen aan de levensfase waarin je je bevindt. Echter, de realiteit is anders. Op dit moment is de woningnood in Bergen op Zoom groot. Té groot.

  • De gemeente gaat aan de slag met creatieve, nieuwe woonvormen zoals tiny houses, knarrenhofjes, startershofjes en mantelzorgwoningen zoals in het kangoeroeconcept. Zo helpen we starters op weg en kunnen ouderen in een vertrouwde omgeving bij hun kinderen blijven wonen.
  • Met Stadlander maken we afspraken over het voorkomen van scheefwonen en het stimuleren van doorstroming.
  • Strenge handhaving op het illegaal doorverhuren van huurwoningen is hard nodig. De woningen die hierdoor vrij komen gaan naar mensen die op de wachtlijst staan. Er komt een zelfwoonplicht voor kopers van nieuwbouwwoningen.
  • We zorgen in samenwerking met het regionaal bedrijfsleven voor tijdelijke huisvesting voor arbeidsmigranten. We schaffen via de landelijke kanalen voorrangspositie voor statushouders op de sociale huurmarkt af.
  • We willen dat inwoners makkelijk en snel kunnen zien welke mogelijkheden zij hebben om hun woningen te vergroten of aan te passen. Regels uit bestemmingsplannen zijn digitaal en actueel beschikbaar.
  • Wij zijn fel tegen het verhogen van de belasting op de eigen woning (OZB) en het stijgen van andere woonlasten. De gemeente moet eerst zelf haar huishoudboekje op orde krijgen. De financiële schuld betalen met geld van de inwoners is geen oplossing. Op lange termijn zien wij graag dat de OZB-lasten en andere woonlasten dalen naar het landelijk gemiddelde.
  • We behouden de starterslening voor toetreders op de woningmarkt.

Waar we bouwen, bouwen en bouwen

Als Bergse VVD willen wij dat er in de volgende bestuursperiode 2000 nieuwe woningen bijgebouwd gaan worden zodat iedereen betaalbaar in onze gemeente kan (blijven) wonen. We staren ons niet blind op demografische prognoses; we zien kansen voor bevolkingsgroei en verjonging van onze stad.

  • Het bouwen van betaalbare huur- en koopwoningen voor starters en ( jonge) gezinnen wordt onze topprioriteit. Wij willen dat de komende periode 2000 nieuwe huizen bijgebouwd gaan worden, door zowel in- als uitbreiding. Op die manier kan iedereen betaalbaar in onze gemeente (blijven) wonen. Bouwen, bouwen, bouwen!
  • We zien onder meer woningbouwkansen, rondom de Binnenschelde en Lepelstraat, op het voormalig TNO-terrein en in het noordelijk gedeelte van de Auvergnepolder. Plein 13 vormen we om tot een woon-werk-gebied. Het Stadskantoor en overige diensten daar huisvesten we in het Braviscomplex.
  • Door te bouwen bevorderen we de doorstroming bij zowel sociale huur, vrije huur als bij koopwoningen. Zo krijgen we het voor elkaar dat ouderen die kleiner willen wonen, niet langer onnodig een eengezinswoning bezet houden en regelen we eerlijke toegang tot de huizenmarkt voor starters.
  • Om snel meer woningen te kunnen bouwen, kiezen we voor kortere en soepelere procedures voor nieuwbouw en transformatie. We maken hierbij gebruik van de mogelijkheden die de nieuwe omgevingswet ons biedt.

Waar we de wijk groen en leefbaar houden

We wonen allemaal graag in een wijk waar we ons thuis voelen. Een wijk die groen, schoon en veilig is. Waar buren met elkaar een bijdrage leveren aan het onderhoud van de straat, maar ook het schoonhouden van de eigen tuin, het balkon en de straat. De gemeente stimuleert dat de wijk en buurt schoon blijven. Want als dat goed gebeurt, kan de afvalstoffenheffing omlaag.

  • We onderzoeken hoe we de openbare ruimte groener en schoner kunnen krijgen en hoeveel geld daar voor nodig is.
  • We willen meer groene plekken met bomen en planten in de stad. Een stenen omgeving is al snel opgefleurd met vergroening, een struik of plantenbak. Zo zorgen we voor een omgeving die klimaatbestendiger en koeler is.
  • Bij het onderhoud van groen werken we zoveel mogelijk samen met inwoners. Initiatieven van bewoners en organisaties om de eigen straat of buurt te vergroenen en onderhouden worden van harte aangemoedigd en krijgen alle ruimte van de gemeente. We maken het gemakkelijker voor onze inwoners om stukken sprokkelgroen te kopen.
  • Gebruiksgemak wordt uitgangspunt bij Saver. Inwoners worden niet onnodig opgezadeld met veel containers of een te lage ophaalfrequentie. Zo wordt voorkomen dat mensen vuil bijplaatsen.
  • De zes tikken om afval naar de milieustraat te brengen houden we in stand, omdat we in een overgang zitten van afval naar grondstoffen (VANG).
  • Zolang afval door de Bergenaar zelf gescheiden wordt, moeten er meer punten gerealiseerd worden waar dit ingeleverd kan worden. De afstanden in o.a. de Binnenstad en op de Bergse Plaat zijn nu te groot.
  • Defecte inzamelpunten worden veel sneller hersteld door Saver.
  • Inwoners kunnen afval zo goedkoop mogelijk kwijt. Daarbij streven we zoveel mogelijk naar hergebruik en recycling. We zetten ons in voor een systeem waar afval achteraf wordt gescheiden. Dat zorgt voor minder containers en is bovendien goedkoper. We zorgen ook dat ondergrondse containers tijdig worden geleegd en goed bereikbaar zijn Verkiezingsprogramma Bergse VVD Raadsperiode 2022-2026 12 van 32 voor omwonenden.
  • Hondenpoep, zwerfvuil, vuilnis rondom afvalcontainers, graffiti en andere overlast worden aangepakt en vernielingen snel hersteld. De kosten hiervan worden zoveel mogelijk verhaald op de veroorzaker.
  • We willen een goed werkend en betaalbaar riool. We vinden het normaal dat iedereen die hiervan gebruikmaakt bijdraagt aan de kosten, of je nu een huis huurt of een huis bezit. De rioolheffing is kostendekkend en niet hoger dan nodig.
  • Niet alleen voor mensen, maar ook voor dieren dient Bergen op Zoom een prettige leefomgeving te zijn. We spannen er ons daarom voor in om het leefklimaat van dieren zo goed mogelijk te maken. Dat betekent groen en ruimte voor dieren en veilige uitlaatplekken.
  • We maken afspraken met ondernemers, in het bijzonder fastfood- en afhaalzaken. We willen dat zij binnen een grotere straal zelf gaan opruimen (bijvoorbeeld middels de 25- of 50-meterregel) en dat er bij drive-ins het kenteken op de verpakking vermeld wordt.

Waar vervoer van A naar B vlot gaat

  • De Markiezaatsweg is in toenemende mate ongeschikt voor haar rol als één van de belangrijkste ontsluitingswegen van Bergen op Zoom. Om de verkeersbewegingen die gaan ontstaan vanuit nieuwe buurten in de Augustapolder het hoofd te kunnen bieden, willen we dat ze verbreed wordt naar 2x2 rijstroken, de rotonde op de kruising met de Laan van Hildernisse eruit gaat en dat de maximumsnelheid naar minimaal 70 km/h verhoogd wordt.
  • De Groene Golf op de Randweg-noord kan beter. We willen dat deze gedurende de hele dag beter werkt.
  • Niemand wil onnodig stilstaan voor rood licht. Stoplichtinstallaties (VRI’s) zijn beter afgestemd op dynamiek van de verkeersstromen.
  • De maximumsnelheid op doorgangswegen in het buitengebied kan veilig verhoogd worden naar 80km/h. Dit sluit ook beter aan op de maximumsnelheden in omliggende gemeenten zoals Woensdrecht.
  • We pleiten en lobbyen bij Rijkswaterstraat voor een verbreding van de A4/A58 tussen knooppunt Zoomland en knooppunt Markiezaat naar 2x3 rijstroken. De huidige flessenhals zorgt voor extra files en gaat daarmee ten koste van luchtkwaliteit, stikstofruimte voor onze eigen projecten en mobiliteit. We trekken hierin samen op met de Brabantse Wal en de provincie Zeeland.
  • De gemeente communiceert tijdig en duidelijk naar inwoners over onderhoud aan wegen en wegafsluitingen. Daarbij geldt dat we onderhoud zoveel mogelijk in één keer proberen te doen, om overlast te beperken. Daarbij is helder wat de alternatieve route is. Zo voorkomen we ‘zoekverkeer’.

Met ruimte voor de fiets en het OV

Het is belangrijk dat onze reistijd niet langer is dan nodig. Daarom werken we aan een goede doorstroming van het verkeer, voor fiets, auto en OV. Door verschillende vormen van vervoer beter op elkaar aan te sluiten, komen we sneller aan op onze bestemming. En voorkomen we onnodige uitstoot.

  • Of het nu met een ‘gewone’ fiets, een elektrische fiets of een ander nieuw vervoersmiddel is: onze inwoners kunnen zich prettig en veilig door Bergen op Zoom bewegen. Deze ontwikkelingen vragen om fietspaden en wegen die worden ingericht op de toekomst, waarbij veiligheid en doorstroming centraal staan. Een mooi voorbeeld hiervan is de herinrichting van de Halsterseweg-Zuid.
  • We zetten ons keihard in voor een treinverbinding met Antwerpen. Dat de huidige intercityverbinding over Breda loopt is onacceptabel. We willen nieuw spoor tussen Hoogerheide en Zandvliet, waar het aansluit op Belgisch netwerk. Deze lobby voeren we samen met de Brabantse Wal-gemeenten, de provincie Zeeland en Roosendaal.
  • Het is belangrijk dat het openbaar vervoer van goede kwaliteit is, met een goede verbinding tussen stad en regio. We willen goed op de hoogte gehouden worden of het huidige flexibele OV-vervoer op Halsteren en Lepelstraat afdoende is en vragen proactief om cijfers bij de provincie daarover.
  • We zetten ons in voor een directe busverbinding tussen Bergen op Zoom en Antwerpen. Een stad die om de hoek ligt moet goed bereikbaar zijn. Dat is normaal. We gaan hierover proactief in gesprek met de Vlaamse overheid, Arriva en De Lijn.
  • Het openbaar vervoer en voorzieningen zoals de regiotaxi zijn goed toegankelijk. Stations zijn aangepast zodat mensen met een beperking ook kunnen instappen.
  • Het fietsroutenetwerk wordt uitgebreid zonder dat dat extra geld kost. We doen dit samen met de provincie en met sponsoring. We zoeken aansluiting via Essen op het Vlaamse snelfietsnetwerk en zorgen samen met Woensdrecht voor een betere bereikbaarheid van de Antwerpse haven.

Vol slimme en duurzame oplossingen

Bergen op Zoom moet verduurzamen. Huizen gaan van het gas af, zonneparken en windmolens verschijnen in ons landschap. Dat zijn flinke veranderingen, die om verstandige keuzes en draagvlak vragen. Duurzaamheid biedt kansen voor economische groei en een fijne en leefbare stad. Maar wel op een betaalbare manier voor gewone gezinnen en ondernemers. Door dit op een slimme manier aan te pakken, kunnen we ons leven zoveel mogelijk blijven leiden zoals we
zelf willen en blijft onze gemeente prettig om in te wonen.

  • De energietransitie en verduurzaming bieden grote kansen voor het stimuleren van innovatie en werkgelegenheid. De gemeente voert actief beleid om deze nieuwe sectoren te steunen. Wanneer het effectief bijdraagt aan de lokale economie en het milieu kopen we onze producten en diensten duurzaam en circulair in.
  • Wij ondersteunen het streven naar een energieneutraal Bergen op Zoom in 2050. Door energie te besparen en meer duurzame energie op te wekken kunnen we dit bereiken. Daarbij stimuleren we milieubewust ondernemen, met een grote rol voor de lokale opwekking van duurzame energie. We zetten sterk in op de doorontwikkeling van biobased en agrofood economy; daar ligt de toekomst voor onze gemeente.
  • Er komen geen nieuwe zonneparken op land. Onze ruimte is te schaars. We kijken naar mogelijkheden voor het winnen van zonne-energie op het water.
  • We doen mee met de lobby voor kernenergie. Nucleaire energie is veilig, duurzaam en onmisbaar binnen de energiemix van de toekomst. Binnen onze gemeente grenzen is geen plek voor een kerncentrale. Bangmakerij en niet-wetenschappelijke argumenten tegen nucleaire energie gaan we tegen in de debatten.
  • We maken het zo gemakkelijk mogelijk om zonnecellen en laadpalen aan te vragen door procedures simpeler te maken. Zo stimuleren we duurzame energie.
  • We zijn terughoudend in het plaatsen van nieuwe windmolens.
  • Op daken van publieke gebouwen plaatsen we zonnepanelen. We gaan in gesprek met ondernemers om zonnepanelen op bedrijfspanden te plaatsen. Tevens moedigen we bedrijven aan om hun omgeving grondwatervriendelijk te maken met voldoende grindbakken en regentonnen.
  • Er komt overal schoon oppervlaktewater, zo snel mogelijk ook op de Binnenschelde. Dat willen we bereiken door de Binnenschelde uit te diepen en de grond te gebruiken voor uitbreiding van woningbouwlocaties zoals de Spaensche Scharen.
  • Om een florerende agrarische sector te behouden is het belangrijk dat boeren niet onnodig gehinderd worden. Daarom geven wij hun de ruimte hun grond voor meerdere doeleinden te gebruiken, zoals voor toerisme, agrarisch natuurbeheer, recreatie of andere bedrijvigheid.
  • Wij stimuleren duurzame veehouderij. Draagvlak en een goede balans tussen de belangen van de omgeving en de ondernemer zijn hierbij van groot belang. Uitbreiding van de agrarische sector mag niet ten koste gaan van de stikstofruimte binnen de gemeente. Hier het oplossen van de woningnood en de uitbreiding van bedrijventerreinen.

Waar we de natuur versterken zonder de stad te beperken

  • Natuur is belangrijk en verdient bescherming. Maar we realiseren ons dat ruimte schaars is. Daarom blijven we kritisch kijken wat haalbaar en realistisch natuurbeleid is, met een juiste balans tussen wonen, ondernemen en recreatie.
  • We zijn verantwoordelijk genoeg om zelf over onze bossen te beslissen. Juist wij weten waar de waarde zit, daar hoeft geen provinciale of landelijke overheid over te beslissen. We lobbyen met de landelijke VVD mee voor het terugbrengen van de verstikkende Natura 2000-status en stellen zelf een verordening op.
  • Onze natuur draagt bij aan ons welzijn. Daarom blijven we ons inspannen voor herstel en behoud van natuur en de versterking van biodiversiteit in Nederland. Dat is ook belangrijk voor onze economie.
  • Recreatieve overlast pakken we aan. We zetten extra handhaving in op de Bergse Heide en langs de Balsedreef, verleggen de mountainbikeroutes naar rustige stukken bos en verwijzen MTB’ers naar de Col du Kragge.